Sketches

Tuesday 26 June 2012

Noah's Ark

 
Another project, another style. 
This is the design for a new stained glass window, the Ark of Noah. 
I visited an exhibition on ancient Russian icons in the Hermitage-Amsterdam last year and was fascinated by the towered medieval cities these artists painted in the background. I made sketches, but I didn't post them; just put the images in that dusty area in the back of my head. They popped up when I was thinking about a new window, in which I wanted to incorporate glass-emaille and grisaille painting. That was a month ago. In the meantime I already cut the glass pieces, assembled as shown below. The pane will be about 60x70cm. 
Above linedrawing was painted with a black Pentel paintbrush on a sheet of A4, then scanned and coloured in GIMP (open source Photoshop).

Mijn nieuwe ontwerp voor een glas in loodraam: de ark van Noah. Geinspireerd door russische iconen. De figuren moeten worden gebrandschilderd in twee verschillende technieken: glasemaille en grissaille techniek. Inmiddels heb ik de stukken glas al gesneden en gerangschikt. Afmeting ongeveer 60x70cm.

6 comments:

schilderijenfoto said...

Waanzinnig mooie compositie weer. Het ontwerp vind ik nog mooier dan de uitvoering. Misschien heb je niet alle kleuren glas kunnen krijgen zoals je ze wilde hebben.

Rene Fijten said...

Je slaat de spijker op de kop.
Het vinden van passend glas is een probleem, er zijn maar 2 soorten rood, één soort geel, an meerdere tinten blauw/groen en bruin. Dit is pas mijn derde raam, en ik heb ontdekt dat ik te vroeg een kleurrijke compositie maak, zonder rekening te houden met de beschikbare kleuren.
Om het repertoire aan kleuren te vergroten experimenteer ik daarom in dit raam met gedaste glasemaille; dat is brandschilderen dat een extra gekleurde tint aan een stuk glas geeft. De figuren wordt gedaan in grissaille, dat wordt na branden zwart.

Rene Fijten said...

Overigens lag het werk op een wit papier met slecht licht, als het zonlicht erdoor schijnt pakt e.e.a. héél anders uit.

Rodney van den Beemd said...

Prachtig ontwerp Rene! Net als de vorige heel kleurrijk, maar toch duidelijk een andere stijl en een andere sfeer.

Tineke said...

Supergaaf ontwerp!

Rene Fijten said...

Dank je Rodney en Tineke, glas in lood leent zich niet voor mijn "normale" manier van werken, elk materiaal vraagt zelf om een andere stijl.